Szanowni Państwo
Uprzejmie informujemy, że z danych Polskiego Standardu Płatności, właściciela standardu płatniczego BLIK wynika, że na rynku płatności pojawiły się zdarzenia oszukańcze (fraud), z wykorzystaniem usługi BLIK.
Zdiagnozowane przypadki dotyczą kradzieży pieniędzy przy wykorzystaniu kodów BLIK. Ofiarami złodziei stają się m.in. osoby, które za pośrednictwem mediów społecznościowych proszone są przez znajomych o pożyczkę lub osoby dokonujące zakupów na platformach internetowych. Stosowane przez przestępców zabiegi prowadzą do przekazania im kodu BLIK, który następnie służy do wypłaty gotówki z bankomatów.
JAK PRZEBIEGA PRZESTĘPSTWO?
OSZUŚCI WŁAMUJĄ SIĘ NA ŹLE ZABEZPIECZONE KONTA NA FACEBOOKU. PODAJĄ SIĘ ZA ICH ZNAJOMYCH LUB RODZINĘ I PROSZĄ O PRZEKAZANIE PIENIĘDZY W TRUDNEJ SYTUACJI.
Prośby oszustów są różne - na leki, zagubiona została torebka, zagubiony portfel, brak pieniędzy na powrót do domu, brak pieniędzy na jedzenie, trudna sytuacja finansowa. Przestępcy tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem, gdy tylko otrzymają przelew. Określoną kwotę chcą wypłacić za pomocą BLIKA.
Niestety wiele osób myśli, że koresponduje ze swoim znajomym. Podaje kod BLIK, a następnie w aplikacji mobilnej banku akceptuje PIN-em transakcję.
Nie sprawdza szczegółów tej płatności: np. wysokości kwoty, którą wypłaca „znajomy” lub miasta (lokalizacja bankomatu), w którym rzekomo miał się znajdować. Godząc się na realizację transakcji, użytkownicy tracą pieniądze na rzecz oszusta.
Co zrobić, aby uniknąć wyłudzenia?
-
Zabezpiecz swój profil na Facebooku – zastosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania (Wówczas zauważysz, gdy oszust będzie chciał zalogować się na twoje konto, gdyż będzie do tego konieczne wpisanie kodu z SMSa który otrzymasz na swój telefon) Zobacz jak to zrobić: https://m.facebook.com/settings/security/
-
Nie podawaj kodu BLIK, jeśli nie masz 100% pewności, że rozmawiasz z właściwą osobą. Wszelkie przypadki prób wyłudzenia pieniędzy należy zawsze zgłaszać na Policję.
-
Potwierdź tożsamość „znajomego” który pisze do Ciebie na Messengerze i prosi o pieniądze – najlepiej zadzwoń do niego.
-
Uważnie sprawdzaj dane płatności PRZED jej zaakceptowaniem w aplikacji bankowej. Przestępca nie wypłaci pieniędzy, dopóki nie zaakceptujesz płatności PINem w swojej aplikacji bankowości mobilnej.
-
Bezwzględnie chroń swój telefon – hasłem, odciskiem palca lub biometrią twarzy. Chroń również PIN do akceptacji mobilnej banku.
Pamiętaj! Uważne działanie i stosownie zasady ograniczonego zaufania, pomoże Ci ustrzec się od zagrożeń.
-
Pilnuj swoich haseł dostępowych i pamiętaj, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniaj je.
-
Pamiętaj o wylogowywaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania.
-
Nie otwieraj maili od nieznanych nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników.
-
Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętaj, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.